- naśladowanie postaw i zachowań dorosłych;
- tradycja i nawyki związane ze spożywaniem alkoholu;
- alkohol jako środek dodający odwagi, wigoru;
- dynamika przemian ekonomicznych;
- kryzys wartości w rodzinie; zmiana ich hierarchii;
- niestabilna sytuacja na rynku pracy, bezrobocie;
- napływ taniego alkoholu zza granicy;
- niska świadomość społeczna dotycząca uzależnień
TENDENDCJE, KIERUNKI ZMIAN I STATYSTYKI POLICYJNE
STAŁY WZROST LICZBY MAŁOLETNICH UJAWNIONYCH PRZEZ POLICJĘ POD WPŁYWEM ALKOHOLU:
2004 r. – 14 507,
2005 r. – 16 331 (wzrost o prawie 13 %),
2006 r. – 20 758 (wzrost o ponad 27 %).
Na przełomie tych 3-ech analizowanych lat daje nam wzrost o ponad 40 %.
DOPROWADZENIE DO WYTRZEŹWIENIA
Ø stan nietrzeźwości !
Ø powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub zakładzie pracy (w szkole);
Ø okoliczności zagrażające życiu lub zdrowiu;
Ø okoliczności zagrażające życiu lub zdrowiu innych osób.
Ø izba wytrzeźwień (jednostka Policji)
Ø zakład opieki zdrowotnej
Ø placówka utworzona lub wskazana przez jednostkę samorządu terytorialnego;
Ø miejsce zamieszkania lub pobytu.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU UJAWNIENIA NIELETNIEGO POD WPŁYWEM ALKOHOLU
- dążenie do ustalenia okoliczności i miejsca zakupu, bądź osoby, która go małoletniemu podała,
- w przypadku ustaleń przekazanie materiałów do komórki dochodzeniowo – śledczej,
- wszczęcie postępowania z art. 43 ustawy o wychowaniu w trzeźwości …lub
- z art.. 208 kk – rozpijanie małoletniego. Art. 208 KK – rozpijanie małoletniego
- wielokrotne, powtarzające się zachowanie sprawcy polegające na:
- dostarczaniu małoletniemu napoju alkoholowego,
- ułatwianiu jego spożycia,
- nakłanianie go do spożycia
Zakaz sprzedaży alkoholu małoletnim Art. 15 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości,
2) osobom do lat 18,
3) na kredyt lub pod zastaw.
Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości,
2) osobom do lat 18,
3) na kredyt lub pod zastaw.
Sankcje za sprzedaż alkoholu małoletnim
- Sankcja administracyjno – prawna (cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w drodze administracyjnej);
- Na podstawie przepisów karnych (dotyczy orzeczenia kary za popełnione przestępstwo).
Przestępstwa z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
- art. 43 – sprzedaż lub podawanie w przypadkach, kiedy jest to zabronione,
- art. 45² –– zakaz reklamy lub promocji napojów alkoholowych,
- art. 45³ – obrót hurtowy bez wymaganego zezwolenia
POSTĘPOWANIE W STOSUNKU DO OSÓB NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU
Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu:
Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu:
- powodują rozkład życia rodzinnego,
- demoralizują małoletnich,
- systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny – kieruje się na badanie przez biegłego w celu wydania opinii o uzależnieniu.
Skala problemu spożycia alkoholu przez małoletnich i deklarowana struktura spożycia
Czy kiedykolwiek spożywałeś alkohol ?
TAK – 94 % ankietowanych;
NIE – 6 %
Kiedy po raz pierwszy spożywałeś alkohol ?
W większości przypadków inicjacja następuje między 12 -14 r. życia.
Struktura spożycia c.d.
Czy kiedykolwiek spożywałeś alkohol ?
TAK – 94 % ankietowanych;
NIE – 6 %
Kiedy po raz pierwszy spożywałeś alkohol ?
W większości przypadków inicjacja następuje między 12 -14 r. życia.
Deklarowana struktura spożycia
Jaki rodzaj alkoholu spożywałeś jako pierwszy?
Piwo – 67 % (K – 65 %, M – 69 %);
Wino – 24 % (K – 28 %, M – 20 %);
Alkohol wysokoprocentowy – 9 % (K – 7 %, M – 11 %)
Jaki rodzaj alkoholu spożywałeś jako pierwszy?
Piwo – 67 % (K – 65 %, M – 69 %);
Wino – 24 % (K – 28 %, M – 20 %);
Alkohol wysokoprocentowy – 9 % (K – 7 %, M – 11 %)
Struktura spożycia c.d.
Jakie rodzaje alkoholu spożywałeś najczęściej ?
Piwo – 57 % ankietowanych (K – 58 %, M – 62 %);
Wino – 22 % (K – 26 %, M – 20 %);
Wódka – 18 % (K – 18 %, M – 20 %);
Alkohole wysokoprocentowe (w tym spirytus) – 1 – 2 % (K –0 %, M – 2 %)
Inne alkohole wysokoprocentowe (whisky, gin, koniak) – 2 % (K – 2 %, M – 2 %).
Piwo – 57 % ankietowanych (K – 58 %, M – 62 %);
Wino – 22 % (K – 26 %, M – 20 %);
Wódka – 18 % (K – 18 %, M – 20 %);
Alkohole wysokoprocentowe (w tym spirytus) – 1 – 2 % (K –0 %, M – 2 %)
Inne alkohole wysokoprocentowe (whisky, gin, koniak) – 2 % (K – 2 %, M – 2 %).
Jak często spożywasz alkohol ?
Próbowałem raz – 11 % ankietowanych,
Okazjonalnie – 78 %,
Często – 9 %,
Codziennie – 2 % ankietowanych.
Zachowania związane ze spożywaniem alkoholu
Czy podczas spożywania alkoholu zdarzyło Ci się stracić przytomność ?
Tak – 32 %,
Nie – 68 %
Jak często zdarza Ci się tracić przytomność po spożyciu alkoholu ?
Tylko raz – 48 %,
Rzadko, ale więcej niż raz – 36 %,
Często – 14 %,
Za każdym razem – 2 %.
Próbowałem raz – 11 % ankietowanych,
Okazjonalnie – 78 %,
Często – 9 %,
Codziennie – 2 % ankietowanych.
Zachowania związane ze spożywaniem alkoholu
Czy podczas spożywania alkoholu zdarzyło Ci się stracić przytomność ?
Tak – 32 %,
Nie – 68 %
Jak często zdarza Ci się tracić przytomność po spożyciu alkoholu ?
Tylko raz – 48 %,
Rzadko, ale więcej niż raz – 36 %,
Często – 14 %,
Za każdym razem – 2 %.
Stosunek do alkoholu
Czy uważasz, że spotkaniom towarzyskim w domu lub w klubach powinien towarzyszyć alkohol ?
Tak, piwo – 42 %,
Tak, wino – 20 %,
Tak alkohol wysokoprocentowy (wódka, whisky) – 16 %,
Nie powinien – 22 %.
Czy uważasz, że spotkaniom towarzyskim w domu lub w klubach powinien towarzyszyć alkohol ?
Tak, piwo – 42 %,
Tak, wino – 20 %,
Tak alkohol wysokoprocentowy (wódka, whisky) – 16 %,
Nie powinien – 22 %.
Motywy wyboru napojów alkoholowych
Dlaczego właśnie ten alkohol jest dla ciebie atrakcyjny ?
Niska cena – 35 % (M – 34 %, K – 37 %);
Moc w % – 24 % – (M – 21 %, K – 27 %);
Moda – 41 % – (M – 45 %, K – 36 %).
Dlaczego właśnie ten alkohol jest dla ciebie atrakcyjny ?
Niska cena – 35 % (M – 34 %, K – 37 %);
Moc w % – 24 % – (M – 21 %, K – 27 %);
Moda – 41 % – (M – 45 %, K – 36 %).
Odbiór reklam alkoholu przez młodzież
Czy uważasz, że reklamy napojów alkoholowych emitowane w mediach są adresowane także do Ciebie ?
Tak – 34 %,
Raczej tak – 23 %;
Nie – 11 %;
Raczej nie – 11%
Nie mam zdania – 21 %.
Czy uważasz, że reklamy napojów alkoholowych emitowane w mediach są adresowane także do Ciebie ?
Tak – 34 %,
Raczej tak – 23 %;
Nie – 11 %;
Raczej nie – 11%
Nie mam zdania – 21 %.
„Czarny rynek” alkoholowy
Czy kiedykolwiek kupowałeś/ałaś alkohol nieznanego pochodzenia, np. na bazarze, od nieznajomego, itp.?
Tak – 15 %,
Nie – 85 % ankietowanych.
Czy kiedykolwiek kupowałeś/ałaś alkohol nieznanego pochodzenia, np. na bazarze, od nieznajomego, itp.?
Tak – 15 %,
Nie – 85 % ankietowanych.
Motywy zakupu alkoholu niewiadomego pochodzenia
Jeżeli tak, to dlaczego kupowałeś alkohol niewiadomego pochodzenia (na bazarze, targowisku, od nieznajomego) ?
Cena – 63 %,
Namowa – 13 %,
Atrakcyjność – 25 %.
Alkohol i reklama
sport, sprawność fizyczna,
rozrywka, przyjemność,
kac, złe samopoczucie,
atrakcyjność, sukces,
dobry/zły smak,
dorosłość, niedojrzałość,
młodzieżowy charakter.
skojarzenia z alkoholem:
Piwo – rozrywka (39 %),
– przyjemność (30 %),
– dobry smak (30 %),
– młodzieżowy charakter (30 %),
– sport (14 %).
skojarzenia z alkoholem:
Wino – dobry smak (40 %),
– przyjemność (36 %),
– najbardziej „dorosły” z alkoholi (17 %).
skojarzenia z alkoholem:
Alkohole wysokoprocentowe, w tym np. wódka – objawy zatrucia – kac (49 %),
– złe samopoczucie (26 %),
– zły smak (25%).
konsumpcja alkoholu jest najbardziej rozpowszechnionym zachowaniem ryzykownym wśród nastolatków, polska młodzież kształtuje się na średnim poziomie w porównaniu z resztą Europy.
Jeżeli tak, to dlaczego kupowałeś alkohol niewiadomego pochodzenia (na bazarze, targowisku, od nieznajomego) ?
Cena – 63 %,
Namowa – 13 %,
Atrakcyjność – 25 %.
Alkohol i reklama
sport, sprawność fizyczna,
rozrywka, przyjemność,
kac, złe samopoczucie,
atrakcyjność, sukces,
dobry/zły smak,
dorosłość, niedojrzałość,
młodzieżowy charakter.
skojarzenia z alkoholem:
Piwo – rozrywka (39 %),
– przyjemność (30 %),
– dobry smak (30 %),
– młodzieżowy charakter (30 %),
– sport (14 %).
skojarzenia z alkoholem:
Wino – dobry smak (40 %),
– przyjemność (36 %),
– najbardziej „dorosły” z alkoholi (17 %).
skojarzenia z alkoholem:
Alkohole wysokoprocentowe, w tym np. wódka – objawy zatrucia – kac (49 %),
– złe samopoczucie (26 %),
– zły smak (25%).
konsumpcja alkoholu jest najbardziej rozpowszechnionym zachowaniem ryzykownym wśród nastolatków, polska młodzież kształtuje się na średnim poziomie w porównaniu z resztą Europy.