Alkohol

, Bezpieczeństwo, Aktualności

PODSTAWOWE UWARUNKOWANIA ZJAWISKA ALKOHOLIZMU:
  • naśladowanie postaw i zachowań dorosłych;
  • tradycja i  nawyki związane ze spożywaniem alkoholu;
  • alkohol jako środek dodający odwagi, wigoru;
  • dynamika przemian ekonomicznych;
  • kryzys wartości w rodzinie; zmiana ich hierarchii;
  • niestabilna sytuacja na rynku pracy, bezrobocie;
  • napływ  taniego alkoholu zza granicy;
  • niska świadomość społeczna dotycząca uzależnień
TENDENDCJE, KIERUNKI ZMIAN I STATYSTYKI POLICYJNE

STAŁY WZROST LICZBY MAŁOLETNICH UJAWNIONYCH PRZEZ POLICJĘ POD WPŁYWEM ALKOHOLU:

2004 r. – 14 507,
2005 r. – 16 331 (wzrost o prawie 13 %),
2006 r. – 20 758 (wzrost o ponad 27 %).

Na przełomie tych 3-ech analizowanych lat daje nam wzrost o ponad 40 %.


DOPROWADZENIE DO WYTRZEŹWIENIA
Ø      stan nietrzeźwości !
Ø      powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub zakładzie pracy (w szkole);
Ø      okoliczności zagrażające życiu lub zdrowiu;
Ø      okoliczności zagrażające życiu lub zdrowiu innych osób. 

Ø     izba wytrzeźwień (jednostka Policji)
Ø     zakład opieki zdrowotnej
Ø     placówka utworzona lub wskazana przez jednostkę samorządu terytorialnego;
Ø     miejsce zamieszkania lub pobytu.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU UJAWNIENIA NIELETNIEGO POD WPŁYWEM ALKOHOLU
  • dążenie do ustalenia okoliczności i miejsca zakupu, bądź osoby, która go małoletniemu podała,
  • w przypadku ustaleń przekazanie materiałów do komórki dochodzeniowo – śledczej,
  • wszczęcie postępowania z art. 43 ustawy o wychowaniu w trzeźwości …lub
  • z art.. 208 kk – rozpijanie małoletniego. Art. 208 KK – rozpijanie małoletniego
  • wielokrotne, powtarzające się zachowanie sprawcy polegające na:
    -  dostarczaniu małoletniemu napoju alkoholowego,
    - ułatwianiu jego spożycia,
    - nakłanianie go do spożycia

Zakaz sprzedaży alkoholu małoletnim Art. 15 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
 Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości,
2) osobom do lat 18,
3) na kredyt lub pod zastaw.


Sankcje za sprzedaż alkoholu małoletnim
  1. Sankcja administracyjno – prawna (cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w drodze administracyjnej);
  2. Na podstawie przepisów karnych (dotyczy orzeczenia kary za popełnione przestępstwo).

Przestępstwa z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
  • art. 43 – sprzedaż lub podawanie w przypadkach, kiedy jest to zabronione,
  • art. 45² –– zakaz reklamy lub promocji napojów alkoholowych,
  • art. 45³ – obrót hurtowy bez wymaganego zezwolenia

 

POSTĘPOWANIE W STOSUNKU DO OSÓB NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU
Osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu:
  • powodują rozkład życia rodzinnego,
  • demoralizują małoletnich,
  • systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny – kieruje się na badanie przez biegłego w celu wydania opinii o uzależnieniu.


Skala problemu spożycia alkoholu przez małoletnich i deklarowana struktura spożycia
Czy kiedykolwiek spożywałeś alkohol ?
TAK – 94 % ankietowanych;
NIE – 6 %

Kiedy po raz pierwszy spożywałeś alkohol ?
W większości przypadków inicjacja następuje między 12 -14 r. życia.

Deklarowana struktura spożycia
Jaki rodzaj alkoholu spożywałeś jako pierwszy?
Piwo – 67 % (K – 65 %, M – 69 %);
Wino – 24 % (K – 28 %, M – 20 %);
Alkohol wysokoprocentowy – 9 % (K – 7 %, M – 11 %)


Struktura spożycia c.d.
Jakie rodzaje alkoholu spożywałeś najczęściej ?
Piwo – 57 % ankietowanych (K – 58 %, M – 62 %);
Wino –  22 % (K – 26 %, M – 20 %);
Wódka –  18 % (K – 18 %, M –  20 %);
Alkohole wysokoprocentowe  (w tym spirytus) – 1 – 2 % (K –0 %, M – 2 %)
Inne alkohole wysokoprocentowe (whisky, gin, koniak) – 2 % (K – 2 %, M – 2 %).

Jak często spożywasz alkohol ?
Próbowałem raz – 11 % ankietowanych,
Okazjonalnie – 78 %,
Często – 9 %,
Codziennie – 2 % ankietowanych.



Zachowania związane ze spożywaniem alkoholu

Czy podczas spożywania alkoholu zdarzyło Ci się stracić przytomność ?
Tak – 32 %,
Nie – 68 %


Jak często zdarza Ci się tracić przytomność po spożyciu alkoholu ?
Tylko raz – 48 %,
Rzadko, ale więcej niż raz – 36 %,
Często – 14 %,
Za każdym razem – 2 %.

 
Stosunek do alkoholu
Czy uważasz, że spotkaniom towarzyskim w domu lub w klubach powinien towarzyszyć alkohol ?
Tak, piwo – 42 %,
Tak, wino – 20 %,
Tak alkohol wysokoprocentowy (wódka, whisky) – 16 %,
Nie powinien – 22 %.

Motywy wyboru napojów alkoholowych
Dlaczego właśnie ten alkohol jest dla ciebie atrakcyjny ?
Niska cena – 35 % (M – 34 %, K – 37 %);
Moc w % – 24 % – (M – 21 %, K – 27 %);
Moda – 41 % – (M – 45 %, K – 36 %).


Odbiór reklam alkoholu przez młodzież
Czy uważasz, że reklamy napojów alkoholowych emitowane w mediach są adresowane także do Ciebie ?
Tak – 34 %,
Raczej tak – 23 %;
Nie – 11 %;
Raczej nie – 11%
Nie mam zdania – 21 %.

„Czarny rynek” alkoholowy
Czy kiedykolwiek kupowałeś/ałaś alkohol nieznanego pochodzenia, np. na bazarze, od nieznajomego, itp.?
Tak – 15 %,
Nie – 85 % ankietowanych.



Motywy zakupu alkoholu niewiadomego pochodzenia
Jeżeli tak, to dlaczego kupowałeś alkohol niewiadomego pochodzenia (na bazarze, targowisku, od nieznajomego) ?
Cena – 63 %,
Namowa – 13 %,
Atrakcyjność – 25 %.


Alkohol i reklama
sport, sprawność fizyczna,
rozrywka, przyjemność,
kac, złe samopoczucie,
atrakcyjność, sukces,
dobry/zły smak,
dorosłość, niedojrzałość,
młodzieżowy charakter.
skojarzenia z alkoholem:


Piwo – rozrywka (39 %),
          –  przyjemność (30 %),
          – dobry smak (30 %),
          – młodzieżowy charakter (30 %),
          – sport (14 %).

skojarzenia z alkoholem:
Wino – dobry smak (40 %),
          – przyjemność (36 %),
          – najbardziej „dorosły” z alkoholi (17 %).

skojarzenia z alkoholem:
Alkohole wysokoprocentowe, w tym np. wódka – objawy zatrucia – kac (49 %),
                – złe samopoczucie (26 %),
                – zły smak (25%).

konsumpcja alkoholu jest najbardziej rozpowszechnionym zachowaniem ryzykownym wśród nastolatków, polska młodzież kształtuje się na średnim poziomie w porównaniu z resztą Europy.