1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia określonych w Statucie;
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje Szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowywanie się w Szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
3. Ocena zachowania ustalona jest według skali:
1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
4. Oceny bieżącej zachowania dokonuje wychowawca klasy dwa razy w okresie (przed śródrocznym zebraniem z rodzicami i przed klasyfikacją śródroczną lub roczną) na podstawie własnej obserwacji oraz analizy:
1) respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych;
2) obowiązków ucznia;
3) wyróżnień, pochwał, upomnień i kar otrzymanych przez ucznia.
5. W klasach I – III:
1) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi wystawianymi przez wychowawcę klasy po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli;
2) oceny bieżące z zachowania to symbole graficzne odnotowywane na indywidualnych kartach zachowania ucznia.
6. W klasach IV-VIII:
1) śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli, uczniów danej klasy, samooceny ucznia oraz w oparciu o oceny bieżące;
2) nauczyciele poszczególnych przedmiotów wpisują do dziennika ocenę proponowaną zachowania ucznia na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
3) samoocenę ucznia i ocenę proponowaną uczniowi przez zespół uczniów danej klasy do dziennika wpisuje wychowawca klasy.
7.Ustala się następujące kryteria oceny zachowania:
ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
1) dba o dobre imię Szkoły;
2) prezentuje wzorową kulturę osobistą w Szkole i poza nią;
3) dba o piękno mowy ojczystej;
4) dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób;
5) okazuje szacunek innym osobom;
6) jest uczciwy, koleżeński, sprawiedliwy i opiekuńczy w stosunku do koleżanek i kolegów;
7) jest pilny i systematyczny, wzorowo wypełnia obowiązki;
8) twórczo angażuje się w życie klasy i Szkoły;
9) punktualnie i systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, nie ma godzin nieusprawiedliwionych;
ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
1) wyróżnia się kulturą osobistą, zawsze stosuje formy grzecznościowe;
2) z życzliwością i odpowiedzialnie współpracuje z innymi;
3) dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób;
4) systematycznie pracuje, solidnie wykonuje swoje obowiązki;
5) zgłasza się do pracy na rzecz klasy lub Szkoły i bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań; punktualnie i systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, nie ma godzin nieusprawiedliwionych;
ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1) okazuje szacunek innym osobom;
2) stosuje formy grzecznościowe i kulturalne słownictwo;
3) dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób;
4) w sytuacjach konfliktowych dąży do zgody;
5) na ogół przestrzega ustaleń władz szkolnych, nauczycieli i Samorządu Szkolnego;
6) stara się angażować w życie Szkoły i klasy;
7) systematycznie przygotowuje się do lekcji;
8) punktualnie i systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne;
ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
1) w stosunku do innych osób na ogół stosuje formy grzecznościowe i kulturalne słownictwo;
2) stara się okazywać szacunek innym osobom;
3) dba o bezpieczeństwo własne oraz innych osób;
4) w sytuacjach konfliktowych nie unika odpowiedzialności, stara się rozwiązywać spory bez agresji;
5) stara się przestrzegać ustaleń władz szkolnych, nauczycieli i Samorządu Szkolnego;
6) zachęcony stara się angażować w życie Szkoły i klasy;
7) stara się punktualnie i systematycznie uczęszczać na zajęcia szkolne;
ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
1) nie spełnia wymagań na ocenę co najmniej poprawną, przy czym zakres i poziom uchybień nie jest duży;
ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
1) nie spełnia wymagań na ocenę co najmniej poprawną, przy czym zakres i poziom uchybień jest duży;
8. W ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej zachowania należy uwzględnić:
1) znaczące osiągnięcia w dziedzinie nauki np. reprezentowanie Szkoły w etapie rejonowym lub wojewódzkim konkursów przedmiotowych, tematycznych i sportu;
2) aktywne uczestnictwo w akcjach wolontariatu;
3) aktywną pracę w Samorządzie Szkolnym;
4) wzorową frekwencję;
5) przygotowanie imprez szkolnych;
6) przygotowanie materiałów na lekcję wychowawczą lub przeprowadzenie części albo całej lekcji wychowawczej;
7) samodzielne wykonanie wartościowej gazetki klasowej.
9. W ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej zachowania należy uwzględnić kary opisane w Statucie Szkoły.