Wycieczka Klubu Muzealnika do Tarnowa.

, Niecodzienne wydarzenia, Aktualności

23 maja 2009 roku wraz z Klubem Muzealnika wybraliśmy się na wycieczkę do Tarnowa.

Zebraliśmy się pod szkołą o godzinie 9.00. Stamtąd udaliśmy się na dworzec PKP „Kraków Główny”, a następnie dojechaliśmy pociągiem do celu podróży.

Tarnów przywitał nas deszczem i silnym wiatrem. Na szczęście niebo szybko się rozpogodziło i mogliśmy kontynuować naszą wycieczkę w ciepłych promieniach słońca.

Zwiedziliśmy zabytkowy budynek tarnowskiego dworca, pamiętający czasy galicyjskie i ruszyliśmy do centrum miasta. Tam spacerowaliśmy starymi, wąskimi uliczkami, podziwialiśmy urocze kamienice. W wielu miejscach można było dostrzec posągi Żydów. Kiedyś stanowili oni dużą część społeczności tego miasta, ale większość została zamordowana przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Znaleźliśmy ruiny synagogi, z której zachowała się tyko BIMA – specjalne miejsce, ocienione kamiennym baldachimem. To stamtąd Żydzi czytają Biblię podczas nabożeństw. Widzieliśmy też starą, pięknie zachowaną MYKWĘ – rytualną łaźnię żydowską oraz miejsce, skąd wyruszył pierwszy transport do Oświęcimia. Jako ostatni zwiedzaliśmy stary, żydowski cmentarz – zrobił na nas ogromne wrażenie. Półokrągłe macewy, zarośnięte trawą, jakby zagubione w gąszczu przyrody na długo pozostaną nam w pamięci.

W mieście znaleźliśmy też ślady gen. Józefa Bema, który pochodził właśnie z Tarnowa.

Po zakończeniu zwiedzania zamówiliśmy pizzę, a później spróbowaliśmy wypieków jednej z najlepszych, tarnowskich cukierni. Do Krakowa wróciliśmy zadowoleni i zmęczeni w godzinach wieczornych.