ANKIETA - ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE
UCZNIÓW KLAS I - ANALIZA IWNIOSKI
2009/2010
ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH GIMNAZJUM NR 37 na podstawie przeprowadzonej ankiety w roku szkolnym 2009/2010- analiza i wnioski.
Celem przeprowadzonej ankiety było uzyskanie informacji na temat preferencji czytelniczych uczniów rozpoczynających naukę w naszym gimnazjum oraz ocena przez młodzież atmosfery pracy panującej w bibliotece. Poznanie zainteresowań i oczekiwań ankietowanych miało ułatwić dostosowywanie działań biblioteki do ich potrzeb, a tym samym przyczynić się do rozwoju czytelnictwa tej grupy uczniów.
Ankietę na temat zainteresowań czytelniczych gimnazjalistów przeprowadzono w I oraz na początku II semestru roku szkolnego 2009/2010. Badaniami objęto grupę 99 uczniów pięciu klas pierwszych. Ankieta była anonimowa. Poniżej przedstawiamy jej wyniki.
Na pytanie 1: „Czy lubisz czytać książki?” pozytywnie odpowiedziało 57,6% ankietowanych uczniów, 42,4% uczniów zadeklarowało swoją niechęć do czytania i odpowiedziało na pytanie przecząco.
Na pytanie 2: „Dlaczego lubisz (lub nie) czytać książki?” uczniowie, którzy twierdząco odpowiedzieli na 1 pytanie, czyli lubią czytać, podawali różne powody. Ich odpowiedzi kształtowały się następująco:
1. książki są ciekawe - 35,3%
2. pomagają w nauce, poszerzają wiedzę – 21,2%
3. pomagaja oderwać się od rzeczywistości – 19,2%
4. zabijają nudę, umilają czas – 18,2%
5. pobudzają wyobraźnię – 9,1%
6. uczą jak żyć – 4,0%
7. pozwalają wczuć się w postać bohatera – 3,0%
8. rozwijają zainteresowania – 3,0%
9. uspokajają – 2,0%
10. są zabawne (śmieszne) – 1,0%
Powody, dla których grupa 33,3% uczniów nie lubi czytać to:
1. książki są nudne – 40,4%
2. czytanie zajmuje za dużo czasu – 19,2%
3. są ciekawsze zajęcia – 17,2%
4. lenistwo – 9,1%
5. książki są za grube – 5,0%
6. brak wprawy w czytaniu - 4,0%
Na pytanie 3: „Książki z jakiej dziedziny czytasz najchętniej?” uzyskano następujące odpowiedzi:
1. Literatura przygodowa - 91,2%
w tym:
fantastyka – 17,2%
horror – 10,1%
sensacja – 13,1%
inne przygodowe – 37,4%
2. Literatura popularnonaukowa – 6,1%
3. Literatura obyczajowa- 22,2%
w tym:
romanse – 7,1%
inne obyczajowe – 15,1%
4. Książki z różnych dziedzin – 2,0%
5. Literatura historyczna - 2,0%
6. Lektury – 2,0%
7. Mity – 2,0%
8. Literatura przyrodnicza - 1,0%
9. Poezja – 1,0%
10. Baśnie – 1,0%
Odpowiedzi na pytanie 4: „Którą książkę poleciłbyś do przeczytania koledze?” kształtowały się następująco:
1. „Harry Potter” – 18,1%
2. Saga „Zmierzch”- 12,1%
3. „Władca Pierścienia” – 6,1%
4. „Pamiętnik księżniczki”, „Opowieści z Narni” – 4,0%
5. Jeżycjada, „Pamiętnik jedynaczki”- 3,0%
6. „Eragon”, „Pałac o stu bramach”, „Robinson Cruzoe”, „ Magda.doc”, „Mikołajek”, „Marlej i ja”, „Czeka na mnie Tina”, „Przygody trzech detektywów”, „101 Dalmatyńczyków”, „Pan Samochodzik”, seria o Tomku Wilmowskim – 2,0%
Odpowiedzi na pytanie 5: ”Jakie czasopisma czytasz najchętniej?” udzieliło 96% ankietowanych. 4% stwierdziło, iż nie czyta czasopism w ogóle. Uczniowie najchętniej czytają :
1. czasopisma młodzieżowe - 70,7%
2. czasopisma sportowe – 28,3%
3. czasopisma komputerowe – 8,1%
4. czasopisma motoryzacyjne – 5,0 %
5. Inne – 12,1%
Wśród wymienianych tytułów najczęściej pojawiały się:
„Bravo” – 20,2%
„Twist” – 13,1%
„Bravo Girl” – 11,1,%
„Bravo Sport”, „Fun Club” – 10,1%
„Popcorn”- 6,1%
„Dziewczyna”, „Victor”, „Auto Sport”- 5,0%
„CD Action” – 3,0%
„Party”, „13” – 2,0%
Analiza odpowiedzi na pytanie 6 ankiety pozwoliła ustalić z jakich zbiorów uczniowie najczęściej korzystają w domu. Są to:
1. encyklopedie i słowniki – 44,4%
2. lektury – 39,4%
3. literatura piękna – 10,1%
4. literatura popularnonaukowa – 5,0%
5. inne (czasopisma, atlasy, komiksy) - 3,0%
Mile zaskoczyły wyniki analizy odpowiedzi na pytanie 7, dotyczące korzystania przez uczniów z innych bibliotek.
Okazało się, że częstymi gośćmi innych bibliotek jest aż 88,9% uczniów.
Tylko 11,1% gimnazjalistów ze zbiorów innych bibliotek nie korzysta.
Uczniowie, którzy twierdząco odpowiedzieli na to pytanie (udzielali więcej niż jednej odpowiedzi) korzysta z innych bibliotek, aby (pytanie 8):
1. wypożyczyć książkę – 74,7%
2. znaleźć potrzebną informację – 11,1%
3. odrobić zadanie – 8,1%
4. przygotować się do lekcji - 7,1%
5. poczytać czasopisma – 7,1%
11,1% gimnazjalistów z klas pierwszych nie odwiedza innych bibliotek ponieważ (pytanie 9):
1. nie lubią czytać – 5,0%
2. mają wystarczające zbiory własne – 5,0%
3. biblioteki wg nich nie posiadają interesujących książek- 2,0%
4. szkolna biblioteka jest wystarczająco dobrze zaopatrzona - 1,0%
5. nie mają czasu - 1,0%
Odpowiedzi na pytanie 10: „Czy zawsze czytasz wypożyczoną książkę?” dały taki rezultat:
1. tylko, gdy jest interesująca – 33,3%
2. tak – 32,3%
3. nie zawsze do końca – 20,2%
4. nie zawsze – 15,2%
5. tylko interesujące fragmenty -3,0%
Wyniki odpowiedzi na pytanie 11 dotyczyło rodzajów zbiorów jakich powinno się znaleźć najwięcej w bibliotece szkolnej.
Według ankietowanych uczniów w bibliotece szkolnej najwięcej powinno być:
1. lektur – 55,6%
2. czasopism – 24,2%
3. zbiorów multimedialnych – 18,2%
4. lit. piękna – 17,2%
5. encyklopedii i słowników – 9,1%
6. literatury popularnonaukowej – 5,0%
Pytanie 12: „Czy potrafisz posługiwać się katalogami bibliotecznymi?” oraz pytanie 13:”Czy masz wprawę w docieraniu do potrzebnej informacji bez pomocy nauczyciela?” miało na celu zorientowanie się w umiejętnościach gimnazjalistów w tym zakresie. Analiza odpowiedzi potwierdziła, iż na zajęciach z edukacji czytelniczej należy w dalszym ciągu kształcić umiejętności samodzielnego posługiwania się przez uczniów warsztatem informacyjnym biblioteki w celu dotarcia do potrzebnej informacji.
Na pytanie 12:
1. tak odpowiedziało 49,5% uczniów
2. niezbyt – 15,1%
3. nie – 34,3%
Na pytanie 13:
1. tak - odpowiedziało 78,8% uczniów
2. nie - 22,2%
Budujące okazały się odpowiedzi na pytanie 14:”Czy godziny pracy biblioteki odpowiadają Twoim potrzebom?”. 84,9% ankietowanych uznało, iż godziny pracy biblioteki im odpowiadają, tylko 4,0% uznało, iż są one dla nich niewygodne.
Udzielenie odpowiedzi na pytanie 15: „Jak myślisz, czy komputer zastąpi tradycyjną książkę?” wymagało od uczniów uzasadnienia swojej wypowiedzi. Nie wszyscy ankietowani umieli sobie z tym poradzić.
W efekcie 60,6% uczniów stwierdziło, iż komputer nigdy nie zastąpi książki, według 36,4% gimnazjalistów tak właśnie się stanie. Brak odpowiedzi – 4,0%
Argumenty podawane przez ankietowanych uczniów można zestawić następująco:
I. Komputer nie zastąpi książki- argumenty:
książka jest ciekawsza, bardziej fascynuje (nastrój, tajemniczość) – 26,3%
komputer psuje oczy – 18,2%
czytanie rozwija wyobraźnię – 16,2%
w książce jest więcej informacji – 15,1%
z książką można się wygodnie ułożyć w dogodnym miejscu – 10,1%
książka przenosi w świat fantazji – 6,1%
książki można dotknąć - 5,1%
w komputerze mogą być fałszywe informacje – 3,0%
czytanie jest ciekawsze – 2,1%
Brak uzasadnienia – 11,1%
II. Komputer zastąpi książkę - Argumenty:
szybciej dociera się do informacji- 28,3%
można w nim wszystko znaleźć – 19,2%
zawiera więcej informacji – 19,2%
istnieją strony www z zawartością treściową książek – 18,2 %
są już encyklopedie multimedialne - 2,0%
posługiwanie się komputerem to większa przyjemność – 2,0%
Brak uzasadnienia – 14,1%
Odpowiadając na pytanie 16 ankiety uczniowie mieli ocenić atmosferę panującą w bibliotece poprzez postawienie krzyżyka w odpowiednim miejscu osi. Cyfry na osi odpowiadały skali ocen od 1 do 6. Uzyskano następujące wyniki: 5 – 44,4% 6 – 28,3% 4 – 19,2% 3 - 6,1% 1 - 1,0% 2 – 1,0%
ŚEDNIA OCENY ATMOSFERY PANUJĄCEJ W BIBLIOTECE
WYNIOSŁA 4,89!!!
WNIOSKI do dalszej pracy:
a) podejmowanie działań zmierzających do zainteresowania czytelnictwem wszystkich uczniów klas pierwszych gimnazjum,
b) czynienie starań o zwiększenie ilości określonych zbiorów zgodnie z zapotrzebowaniem i oczekiwaniami uczniów (czasopisma młodzieżowe, zbiory multimedialne, lektury),
c) dążenie do wyeliminowania przypadków nie czytania wypożyczonych książek, ze względu na ich mało interesującą dla czytelnika treść (wypożyczanie książek - poprzedzone rozmowami na temat zainteresowań i preferencji czytelniczych ucznia)
d) wdrażanie uczniów do samodzielnego posługiwania się warsztatem informacyjnym biblioteki (zajęcia z edukacji czytelniczej i medialnej, kontakty indywidualne)
e) eliminowanie przekonania o wyższości komputera nad tradycyjną książką poprzez podkreślanie ważnej roli książki w życiu człowieka
f) utrzymać wysoką ocenę pracy biblioteki
ankietę przeprowadziła: mgr Monika Pierzynka