ANKIETA - ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE 09/10

, Biblioteka, Aktualności

ANKIETA - ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE

 UCZNIÓW KLAS I - ANALIZA IWNIOSKI

2009/2010

ZAINTERESOWANIA CZYTELNICZE UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH GIMNAZJUM NR 37 na podstawie przeprowadzonej ankiety w roku szkolnym 2009/2010- analiza i wnioski.

     Celem przeprowadzonej ankiety było uzyskanie informacji na temat preferencji czytelniczych uczniów rozpoczynających naukę w naszym gimnazjum oraz ocena przez młodzież atmosfery pracy panującej w bibliotece. Poznanie zainteresowań i oczekiwań ankietowanych miało ułatwić dostosowywanie działań biblioteki do ich potrzeb, a tym samym przyczynić się do rozwoju czytelnictwa tej grupy uczniów.
     Ankietę na temat zainteresowań czytelniczych gimnazjalistów przeprowadzono w I oraz na początku II semestru roku szkolnego 2009/2010. Badaniami objęto grupę 99 uczniów pięciu klas pierwszych. Ankieta była anonimowa. Poniżej przedstawiamy jej wyniki. 


Na pytanie 1: „Czy lubisz czytać książki?” pozytywnie odpowiedziało 57,6% ankietowanych uczniów, 42,4% uczniów zadeklarowało swoją niechęć do czytania i odpowiedziało na pytanie przecząco. 


Na pytanie 2: „Dlaczego lubisz (lub nie) czytać książki?” uczniowie, którzy twierdząco odpowiedzieli na 1 pytanie, czyli lubią czytać, podawali różne powody. Ich odpowiedzi kształtowały się następująco: 
1. książki są ciekawe - 35,3% 
2. pomagają w nauce, poszerzają wiedzę – 21,2% 
3.  pomagaja oderwać się od rzeczywistości – 19,2%

4. zabijają nudę, umilają czas – 18,2%

5. pobudzają wyobraźnię – 9,1%

6. uczą jak żyć – 4,0% 
7. pozwalają wczuć się w postać bohatera – 3,0%

8. rozwijają zainteresowania – 3,0% 
9. uspokajają – 2,0% 
10. są zabawne (śmieszne) – 1,0%

Powody, dla których grupa 33,3% uczniów nie lubi czytać to: 
1. książki są nudne – 40,4% 
2. czytanie zajmuje za dużo czasu – 19,2% 
3. są ciekawsze zajęcia – 17,2% 
4. lenistwo – 9,1% 
5. książki są za grube – 5,0% 
6. brak wprawy w czytaniu - 4,0%


Na pytanie 3: „Książki z jakiej dziedziny czytasz najchętniej?” uzyskano następujące odpowiedzi: 
1. Literatura przygodowa - 91,2% 
w tym: 
fantastyka – 17,2% 
horror – 10,1% 
sensacja – 13,1% 
inne przygodowe – 37,4% 
2. Literatura popularnonaukowa – 6,1% 
3. Literatura obyczajowa- 22,2% 
w tym: 
romanse – 7,1% 
inne obyczajowe – 15,1% 
4. Książki z różnych dziedzin – 2,0% 
5. Literatura historyczna - 2,0% 
6. Lektury – 2,0% 
7. Mity – 2,0% 
8. Literatura przyrodnicza - 1,0% 
9. Poezja – 1,0%

10. Baśnie – 1,0% 


Odpowiedzi na pytanie 4: „Którą książkę poleciłbyś do przeczytania koledze?” kształtowały się następująco:

 1. „Harry Potter” – 18,1% 
2. Saga „Zmierzch”- 12,1%  
3. „Władca Pierścienia” – 6,1%
4. „Pamiętnik księżniczki”, „Opowieści z Narni” – 4,0% 
5. Jeżycjada, „Pamiętnik jedynaczki”- 3,0%

6. „Eragon”, „Pałac o stu bramach”, „Robinson Cruzoe”, „ Magda.doc”, „Mikołajek”, „Marlej i ja”, „Czeka na mnie Tina”, „Przygody trzech detektywów”, „101 Dalmatyńczyków”, „Pan Samochodzik”, seria o Tomku Wilmowskim – 2,0%


Odpowiedzi na pytanie 5: ”Jakie czasopisma czytasz najchętniej?” udzieliło 96% ankietowanych. 4% stwierdziło, iż nie czyta czasopism w ogóle. Uczniowie najchętniej czytają : 
1. czasopisma młodzieżowe - 70,7% 
2. czasopisma sportowe – 28,3% 
3. czasopisma komputerowe – 8,1% 
4. czasopisma motoryzacyjne – 5,0 %

5. Inne – 12,1%

Wśród wymienianych tytułów najczęściej pojawiały się:

„Bravo” – 20,2% 

„Twist” – 13,1%

„Bravo Girl” – 11,1,%

 „Bravo Sport”, „Fun Club”   – 10,1%

„Popcorn”- 6,1%

„Dziewczyna”,  „Victor”, „Auto Sport”- 5,0%

„CD Action” – 3,0%

„Party”, „13” – 2,0%

 

Analiza odpowiedzi na pytanie 6 ankiety pozwoliła ustalić z jakich zbiorów uczniowie najczęściej korzystają w domu. Są to: 
1. encyklopedie i słowniki – 44,4% 
2. lektury – 39,4% 
3. literatura piękna – 10,1% 
4. literatura popularnonaukowa – 5,0%

5. inne (czasopisma, atlasy, komiksy) - 3,0% 


Mile zaskoczyły wyniki analizy odpowiedzi na pytanie 7, dotyczące korzystania przez uczniów z innych bibliotek. 
Okazało się, że częstymi gośćmi innych bibliotek jest aż 88,9% uczniów. 
Tylko 11,1% gimnazjalistów ze zbiorów innych bibliotek nie korzysta. 


Uczniowie, którzy twierdząco odpowiedzieli na to pytanie (udzielali więcej niż jednej odpowiedzi) korzysta z innych bibliotek, aby (pytanie 8): 
1. wypożyczyć książkę – 74,7% 
2. znaleźć potrzebną informację – 11,1% 
3. odrobić zadanie – 8,1% 
4. przygotować się do lekcji - 7,1% 
5. poczytać czasopisma – 7,1% 

 

11,1% gimnazjalistów z klas pierwszych nie odwiedza innych bibliotek ponieważ (pytanie 9): 
1. nie lubią czytać – 5,0% 
2. mają wystarczające zbiory własne – 5,0% 
3. biblioteki wg nich nie posiadają interesujących książek- 2,0% 
4. szkolna biblioteka jest wystarczająco dobrze zaopatrzona - 1,0% 
5. nie mają czasu - 1,0% 

Odpowiedzi na pytanie 10: „Czy zawsze czytasz wypożyczoną książkę?” dały taki rezultat: 
1. tylko, gdy jest interesująca – 33,3%
2. tak – 32,3% 
3. nie zawsze do końca – 20,2% 
4. nie zawsze – 15,2%

5. tylko interesujące fragmenty -3,0%


Wyniki odpowiedzi na pytanie 11 dotyczyło rodzajów zbiorów jakich powinno się znaleźć najwięcej w bibliotece szkolnej. 

Według ankietowanych uczniów w bibliotece szkolnej najwięcej powinno być: 
1. lektur – 55,6% 
2. czasopism – 24,2% 
3. zbiorów multimedialnych – 18,2% 
4. lit. piękna – 17,2% 
5. encyklopedii i słowników – 9,1%

6. literatury popularnonaukowej – 5,0%

 

Pytanie 12: „Czy potrafisz posługiwać się katalogami bibliotecznymi?” oraz pytanie 13:”Czy masz wprawę w docieraniu do potrzebnej informacji bez pomocy nauczyciela?” miało na celu zorientowanie się w umiejętnościach gimnazjalistów w tym zakresie. Analiza odpowiedzi potwierdziła, iż na zajęciach z edukacji czytelniczej należy w dalszym ciągu kształcić umiejętności samodzielnego posługiwania się przez uczniów warsztatem informacyjnym biblioteki w celu dotarcia do potrzebnej informacji. 

Na pytanie 12: 
1. tak odpowiedziało 49,5% uczniów 
2. niezbyt – 15,1% 
3. nie – 34,3% 


Na pytanie 13: 
1. tak - odpowiedziało 78,8% uczniów 
2. nie - 22,2% 


Budujące okazały się odpowiedzi na pytanie 14:”Czy godziny pracy biblioteki odpowiadają Twoim potrzebom?”. 84,9% ankietowanych uznało, iż godziny pracy biblioteki im odpowiadają, tylko 4,0% uznało, iż są one dla nich niewygodne. 


Udzielenie odpowiedzi na pytanie 15: „Jak myślisz, czy komputer zastąpi tradycyjną książkę?” wymagało od uczniów uzasadnienia swojej wypowiedzi. Nie wszyscy ankietowani umieli sobie z tym poradzić. 
W efekcie 60,6% uczniów stwierdziło, iż komputer nigdy nie zastąpi książki, według 36,4% gimnazjalistów tak właśnie się stanie. Brak odpowiedzi – 4,0%


Argumenty podawane przez ankietowanych uczniów można zestawić następująco: 

I. Komputer nie zastąpi książki- argumenty: 


 książka jest ciekawsza, bardziej fascynuje (nastrój, tajemniczość) – 26,3% 
komputer psuje oczy – 18,2% 
 czytanie rozwija wyobraźnię – 16,2% 
 w książce jest więcej informacji – 15,1%

z książką można się wygodnie ułożyć w dogodnym miejscu – 10,1% 
książka przenosi w świat fantazji – 6,1%

książki można dotknąć - 5,1%

w komputerze mogą być fałszywe informacje – 3,0% 
czytanie jest ciekawsze – 2,1% 
 

Brak uzasadnienia – 11,1% 

II. Komputer zastąpi książkę - Argumenty:

szybciej dociera się do informacji- 28,3% 
 można w nim wszystko znaleźć – 19,2%

zawiera więcej informacji – 19,2% 
istnieją strony www z zawartością treściową książek – 18,2 % 
są już encyklopedie multimedialne - 2,0%

posługiwanie się komputerem to większa przyjemność – 2,0%


Brak uzasadnienia – 14,1% 

Odpowiadając na pytanie 16 ankiety uczniowie mieli ocenić atmosferę panującą w bibliotece poprzez postawienie krzyżyka w odpowiednim miejscu osi. Cyfry na osi odpowiadały skali ocen od 1 do 6. Uzyskano następujące wyniki: 5 – 44,4% 6 – 28,3% 4 – 19,2% 3 - 6,1% 1 - 1,0% 2 – 1,0% 

 

ŚEDNIA OCENY ATMOSFERY PANUJĄCEJ W BIBLIOTECE 

WYNIOSŁA 4,89!!!

WNIOSKI do dalszej pracy: 
a) podejmowanie działań zmierzających do zainteresowania czytelnictwem wszystkich uczniów klas pierwszych gimnazjum, 
b) czynienie starań o zwiększenie ilości określonych zbiorów zgodnie z zapotrzebowaniem i oczekiwaniami uczniów (czasopisma młodzieżowe, zbiory multimedialne, lektury), 
c) dążenie do wyeliminowania przypadków nie czytania wypożyczonych książek, ze względu na ich mało interesującą dla czytelnika treść (wypożyczanie książek - poprzedzone rozmowami na temat zainteresowań i preferencji czytelniczych ucznia) 
d) wdrażanie uczniów do samodzielnego posługiwania się warsztatem informacyjnym biblioteki (zajęcia z edukacji czytelniczej i medialnej, kontakty indywidualne) 
e) eliminowanie przekonania o wyższości komputera nad tradycyjną książką poprzez podkreślanie ważnej roli książki w życiu człowieka 
f) utrzymać wysoką ocenę pracy biblioteki 


ankietę przeprowadziła: mgr Monika Pierzynka