Echa wymiany polsko - niemieckiej

, Języki obce, Aktualności

W dniach 6-12 maja 2006 roku w naszej szkole gościła grupa młodzieży ze szkoły w Raisdorf pod opieką p. Brigitte Gall i p. Kaja Lippmana.

W sobotę rano powitaliśmy naszych gości na dworcu, a wieczorem, aby dobrze rozpocząć zwiedzanie Krakowa, wybraliśmy się na lody.

Niedzielę młodzi Niemcy spędzili w towarzystwie przyjmujących ich uczniów oraz ich rodzin.

W poniedziałek przed południem udaliśmy się na oficjalne spotkanie z p. Dyrektor, następnie oprowadziliśmy gości po szkole. Później wszyscy spotkaliśmy się w z grupą młodzieży naszego gimnazjum, która nie brała udziału w wymianie. Mieliśmy okazję porozmawiać po angielsku na temat szkół w Polsce i Niemczech.

W tym czasie w bibliotece szkolnej polscy i niemieccy nauczyciele dyskutowali na temat problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz systemu oświatowego w obu krajach.

Kolejne godziny uczniowie niemieccy i ich nauczyciele spędzili, obserwując lekcje w różnych klasach.

Po obiedzie podanym w naszej stołówce pojechaliśmy „zdobywać” Kopiec Piłsudskiego. Ze szczytu kopca podziwialiśmy panoramę Krakowa.

Wtorek był dniem poświęconym na zwiedzanie centrum Krakowa. Przed południem byliśmy na Wawelu. Oglądaliśmy też wystawę „Wawel zaginiony”, która bardzo się naszym gościom podobała.

Po obiedzie w McDonald’s obie grupy miały czas wolny. Czas ten wykorzystano na zwiedzanie rynku oraz zakup pamiątek. Następnie przeszliśmy ulicami Kazimierza aż do placu Bohaterów Getta i zatrzymalismy się przed Apteką pod Orłem. Zwiedzaliśmy również cmentarz żydowski i synagogę Izaaka.

W środę byliśmy w kopalni soli w Wieliczce.

Czwartkowe przedpołudnie było czasem refleksji – młodzież niemiecka zwiedzała obóz w Oświęcimiu i Brzezince.

O godz. 17.30 odbyła się uroczystość oficjalnego pożegnania. Poczęstunek przygotowali rodzice. Wieczór zakończyła dyskoteka pożegnalna.

W piątek nasi goście pożegnali się z p. Dyrektor. W tym dniu pracowaliśmy również nad projektem „Niemieckie ślady w Krakowie”. Po południu odprowadziłyśmy gości na dworzec autobusowy, skąd odjechali do Raisdorf. Oczywiście, przy pożegnaniu nie obeszło się bez łez.

Kraków bardzo podobał się naszym niemieckim kolegom. My też wspominamy ich pobyt bardzo ciepło. Z pewnością dla części uczniów nie było to spotkanie ostatnie. Niektórzy już umawiają się na wakacje. Pracując wspólnie, mogliśmy lepiej się poznać, zacieśnić kontakty, wiele rozmawialiśmy. Spotykaliśmy się również wieczorami.
Dla nas udział w wymianie był jednym z najciekawszych wydarzeń w tym roku szkolnym. To naprawdę bardzo interesujące doświadczenie, nie tylko ze względu na możliwość „szlifowania” języka obcego. Polecamy!

Program pobytu uczniów niemieckich w Krakowie został dofinansowany przez fundację Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.