Cele, zastosowanie:
Jest to metoda wykorzystująca naturalne umiejętności kreowania w myślach obrazów rozmaitych stanów rzeczy. To trening wyobraźni. Technika lepszego zapamiętywania liczb, wielkości, zależności, budowania systemu skojarzeń.
Przebieg:
W zależności od tematu, problemu, miejsca / momentu zastosowania może mieć różny przebieg. Rozpocznij ją od postawienia pytania, wypowiedzenia zdania, które pobudzi wyobraźnię Twoich uczniów.
Ramy organizacyjne:
Do sprawnego przeprowadzenia metody musisz mieć przygotowaną listę pytań, które postawisz uczniom oraz karty ćwiczeń. Czas na jej przeprowadzenie 10 – 30 min., zależnie od wybranego wariantu.
Mocne strony metody:
- uczy szybkiego zapamiętywania liczb, słówek, różnych wielkości,
- pobudza wyobraźnię uczniów,
- pomaga w wyborze najlepszych rozwiązań
Warianty:
I. Zapamiętywanie np. liczb, wzorów, dat, zależności, różnych wielkości itd. (karta pracy 1 oraz 3)
Sposobów wywoływania skojarzeń, pobudzania wyobraźni jest wiele.- rozdaj uczniom karty ćwiczeń, które uczniowie wypełnią indywidualnie,
- poleć uczniom, aby zastanowili się z jakim przedmiotem, rzeczą lub zwierzęciem kojarzą się im podane np. liczby, daj czas na zastanowienie się,
- poproś, aby obok tych liczb narysowali swoje skojarzenia,
- zrób wystawę prac, aby każdy mógł zobaczyć skojarzenia innych.
II. Wprowadzenie w specyfikę danego problemu, tematu, przedmiotu. Tu stosowana jest tzw. rozgrzewka.
- poproś uczniów, aby zamknęli oczy i wyobrazili sobie np. swój pobyt na Safari w Afryce,
- daj im czas na powędrowanie w świat fantazji, możesz pobudzać ich wyobraźnię zadając im pytania związane z tematem np. co mogą zobaczyć, przeżyć w trakcie podróży,
- następnie zapytaj co widzieli, pozwól na spontaniczne wypowiedzi, zapisz te wyobrażenia na tablicy, możesz je wykorzystać w dalszej części lekcji, jako wprowadzenie do napisania opowiadania jak również do dalszej lekcji z geografii.
III. Tworzenie pozytywnych obrazów rzeczywistości
Można tu obmyślić kilka sytuacji trudnych, z którymi spotykają się uczniowie. Poproś, aby przeanalizować każdą z nich na karcie pracy 2, a następnie zachęcić ich do odegrania scenek.