MAPA MENTALNA
(mapa pojęciowa, mapa mózgu, mapa skojarzeń)
W metodzie tej do opracowania zadania wykorzystuje się rysunki, obrazy, symbole, zwroty, hasła. Pomaga w uporządkowaniu zagadnień, zrozumieniu zależności i związków między nimi. Twórcą jest Tomasz Buzon, który opracowując główne jej zasady, oparł się na najnowszych badaniach mózgu.
Nasz mózg nie przechowuje informacji w uporządkowanych rządkach i kolumnach. Mózg gromadzi informacje w podobnych do drzewek dendrytów, korzystając z wzorców i skojarzeń. Tym łatwiej będziemy się uczyć im lepiej dostosujemy się do metody zapamiętywania stosowanej przez nasz mózg.
POZYTYWY STOSOWANIA MAPY MENTALNEJ:
- Uczniowie szybko i bez stresu zdobywają wiedzę
- Uczniowie nabywają wiedzę w sposób trwały i skuteczny
- Uczniowie długo pamiętają to czego się nauczyli
PRZEBIEG:
- sformułowanie tematu
- uczniowie pracują indywidualnie lub grupowo
- wpisywanie przez uczniów pojedynczych skojarzeń na luźnych kartkach
- porządkowanie kartek w zbiory i podzbiory
- poszukiwanie zależności pomiędzy zbiorami
- sporządzanie mapy (pisanie, rysowanie rysunków i strzałek itp.)
- powrót do małych kartek i sprawdzenie czy coś istotnego nie zostało pominięte
- prezentacja map