I. WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH.
1. UCZNIOWIE
Większość badanych uczniów deklaruje, że czuje się bezpiecznie w szkole - 66%, 24% - nie czuje się bezpiecznie.
54% uczniów nie było ofiarami przemocy, 35% ankietowanych podało, że byli ofiarami przemocy, 11% - odpowiedziało, że nie pamięta.
Najczęstszą formą przemocy było: przezywanie (90%), wyśmiewanie (64%), zaczepianie (64%), szturchanie, zabieranie jedzenia, kopanie, niszczenie rzeczy i straszenie pobiciem. W dalszej kolejności uczniowie podawali: pobicie, kradzieże, wymuszanie pieniędzy.
85% ankietowanych wskazało, że zdarzenie przemocy miało miejsce na terenie szkoły,
pozostali wskazywali: na osiedlu, na którym znajduje się szkoła oraz na boisku szkolnym, w drodze do/ze szkoły.
40% uczniów zadeklarowało, że powiadomiło kogoś innego
o fakcie zaistnienia przemocy. Niestety większa liczba ankietowanych - 68%, nie powiadomiła nikogo. 100% uczniów, którzy zaznaczyli odpowiedź twierdzącą o zaistnieniu przemocy powiadomiło nauczyciela/pedagoga, po 60% - dodatkowo poinformowało rodziców oraz kolegę/koleżankę.
61% badanych uczniów było świadkami przemocy na terenie szkoły i jej okolicy, 20% -
nie było świadkami przemocy, 19% stwierdziło, że nie pamięta. Na terenie szkoły najczęściej zjawisko przemocy, wg ankietowanych, miało miejsce na korytarzu – 76%, następnie w szatni w klasach podczas przerw i w toaletach. Ankietowani uczniowie podali, że powyższe sytuacje najczęściej mają miejsce podczas przerw – 96% oraz w czasie popołudniowych zajęć lub po zakończeniu zajęć lekcyjnych.
48 % uczniów było świadkami przemocy poza szkołą.
Poza budynkiem szkoły uczniowie są świadkami przemocy najczęściej w okolicy zamieszkania/w drodze do/ze szkoły – 47%, oraz na osiedlu, na którym znajduje się szkoła – 41%.
52% uczniów nie zareagowało będąc świadkiem przemocy, 29% - zareagowało, pozostali stwierdzili, że nie pamiętają jak zachowali się w tej sytuacji. Najwięcej ankietowanych stanęło w obronie ofiary - 55%.
44% badanych uczniów podało, że sprawca przemocy był im znany.
42% wskazało na ucznia z innej klasy, 30% na młodzież z osiedla, na którym znajduje się szkoła, 18% - wskazało kolegę/koleżankę z klasy.
71% ankietowanych stwierdziło, że nie byli sprawcami przemocy, 10% - przyznało się
do bycia sprawcą przemocy. Większość sprawców przemocy – 63% działała sama Najczęściej stosowaną formą przemocy było: przezywanie, wyśmiewanie się, zaczepianie, kopanie, szturchanie i zabieranie jedzenia. Jako przyczynę stosowania przemocy uczniowie podawali zabawę (63%).
50% sprawców przemocy twierdzi, że nie poniosło żadnych konsekwencji za swoje czyny,
50% również zadeklarowało, że poniosło konsekwencje: dyscyplinarne w szkole oraz wychowawcze od rodziców, jedna wskazała na postępowanie przed Sądem.
Propozycje uczniów dot. zwiększenia poczucia bezpieczeństwa w szkole i jej okolicy:
- zwiększenie monitoringu na terenie szkoły oraz monitoring osiedlowy;
- spotkania z Policją na terenie szkoły,
- kontrola plecaków przez nauczycieli,
- ograniczanie dostępu do Internetu, kontrola.
2. RODZICE/OPIEKUNOWIE PRAWNI
96% ankietowanych rodziców uważa szkołę, do której chodzi ich dziecko
za bezpieczną.
Zdecydowana większość ankietowanych podała, że jego dziecko nie było ofiarą przemocy – 90%, 8% - przyznało, że dziecko było ofiarą przemocy, pozostali - nie wiedzieli. Stosowana była zarówno przemoc fizyczna jak i psychiczna.
Wg rodziców przemoc miała miejsce na terenie szkoły i w drodze do/ze szkoły.
W większości zgłoszonych przypadków stosowania przemocy wobec ich dzieci, znany był sprawca przemocy. O fakcie zaistnienia przemocy najczęściej powiadomiono nauczyciela/pedagoga.
Wg ankietowanych 50% sprawców przemocy poniosło konsekwencje dyscyplinarne
w szkole, druga połowa rodziców udzieliła odpowiedzi negatywnej.
Wg badanych za istnienie przemocy odpowiedzialni są przede wszystkim sami uczniowie, sami rodzice – niekonsekwencja wychowawcza oraz nauczyciele – brak rozmów z dziećmi o przemocy.
Propozycje rodziców/opiekunów prawnych dot. zwiększenia poczucia bezpieczeństwa
w szkole i jej okolicy:
- zwiększenie monitoringu;
- patrole Straży Miejskiej/ Policji,
- poważne traktowanie nawet najbardziej błahych sytuacji zgłaszanych przez uczniów nauczycielom,
- zajęcia profilaktyczne,
- wzmożona kontrola łazienek uczniowskich,
- bogata oferta zajęć pozalekcyjnych.
II. OBSZARY DZIAŁAŃ / WNIOSKI.
- Regularne monitorowanie poczucia bezpieczeństwa.
- Bieżąca modernizacja monitoringu szkolnego.
- Uważne dyżury nauczycielskich podczas przerw.
- Poważne traktowanie najmniejszych przejawów przemocy/zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, konsekwencja, nie odraczanie w czasie.
- Praca wychowawcza z uczniami zwracająca szczególną uwagę na wzajemne relacje dzieci – przezywanie, wyśmiewanie.
- Praca wychowawcza z uczniami kładąca nacisk na uwrażliwianie dzieci na zjawisko przemocy i wpajanie konieczności informowania o niej dorosłych (m.in. wzywanie pomocy w sytuacji bycia świadkiem przemocy).
- Zajęcia warsztatowe/pogadanki dla klas z zakresu szeroko pojętej profilaktyki.
- Ścisła współpraca z Policją/Strażą Miejską w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa
w okolicy szkoły. - Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych.
Opracowanie:
Alicja Czudec-Czyrnecka,